nov 14

Vijf voordelen Strategische Business Planning

Het opstellen van een Strategische Businessplan is niet alleen zinvol voor grote bedrijven, maar ook voor kleine bedrijven en zelfstandig interim professionals. Hieronder geven wij de vijf belangrijkste voordelen van Strategische Business Planning voor zelfstandig interim professionals met of zonder eigen bedrijf.

Voordeel 1: Strategische Business Planning geeft richting

Dit is de essentie van een Strategische Businessplan: het geeft richting en houvast.

In de praktijk van iedere dag is er vaak geen tijd voor, maar sta je weleens stil bij vragen als:

  • Wat is mijn visie op wat ik doe?
  • Waar wil ik heen met mijn bedrijf?
  • Wat zijn nu eigenlijk mijn sterke en zwakke punten?
  • Waar onderscheid ik mij ten opzichte van mijn concurrenten?
  • Hoe ziet de wereld er over 5 tot 10 jaar uit?
  • Heeft mijn bedrijf dan nog wel bestaansrecht?

Strategische Business Planning geeft antwoord op dergelijke vragen. Plus een antwoord op de meest praktische vraag: Wat ga ik er mee doen?

Je hebt een beter beeld waar je heen wilt en je weet wat je moet doen om daar te komen.

Voordeel 2: Betere keuzes

In een Strategische Businessplan heb je jouw visie vastgelegd en welke richting jij op wilt. Dit kan helpen met het maken van de juiste keuzes.

Moet je deze opdracht nu wel of niet accepteren? Is het verstandig om deze tijdrovende opleiding wel of niet te volgen?

Strategische Business Planning helpt bij het beantwoorden van dergelijke vragen.

Voordeel 3: Markt beter begrijpen

Omdat je actief bent binnen een bepaalde markt, denk je dat je deze markt goed begrijpt. Dat is echter een gevaarlijke veronderstelling.

Zeker, jij kent de markt vanuit jouw eigen ervaring en perspectief, maar dat is per definitie slechts een deel van het plaatje. Hoe zit het met dat deel van de markt dat zich normaal aan jouw gezichtsveld onttrekt?

Onderdeel van Strategische Business Planning is de markt in kaart brengen. Als onafhankelijk zelfstandig professional heb je waarschijnlijk geen budget om zelf marktonderzoek te verrichten, maar dat hoeft ook niet. Grote kans dat andere partijen dit al voor jou hebben gedaan. Een simpele Google Search kan al veel opleveren.

Door serieus de markt te onderzoeken, kan je wellicht tot nieuwe inzichten komen. Deze nieuwe inzichten kunnen helpen om je ontwikkeling vorm te geven.

Voordeel 4: Kansen signaleren

Wellicht ben jij op dit moment een veelgevraagde zelfstandig professional, maar zal dat over vijf of tien jaar ook zo zijn? Zijn er signalen dat over een aantal jaar de markt waarin jij je beweegt structureel zal inzakken? Jouw skills sluiten nu aan op wat de markt vraagt, maar wat wordt er straks gevraagd?

Onderdeel van Strategische Business Planning is het signaleren van dergelijke risico’s. Daarnaast leg je vast wat je met de gesignaleerde risico’s gaat doen. Niemand kan voor 100% de toekomst voorspellen, maar op deze manier ben je wel beter voorbereid.

Voordeel 5: Risico’s signaleren

Bij Strategische Business Planning neem je een stap terug en kijk je met een andere blik naar binnen en buiten. Dit kan ook helpen bij het signaleren van kansen.

Misschien liggen voor jou ergens opdrachten voor het oprapen waar je voorheen niet eens keek? Of misschien kom je tot de ontdekking dat je met een nieuwe prijsstelling betere marges kunt genereren? Zou het niet zonde zijn als je dergelijke kansen mist?

Eén nadeel

Je ziet, Strategische Business Planning biedt ook zelfstandige professionals belangrijke voordelen. Er is echter wel één nadeel: Het opstellen van een Strategische Businessplan kost tijd en energie.

Natuurlijk hoeft een Strategische Businessplan voor een klein bedrijf veel minder te kosten, dan eentje voor een beursgenoteerd internationaal actief bedrijf. Echter om tot een Strategische Businessplan te komen waar jij werkelijk wat aan hebt, is wel een minimaal tijdbesteding vereist.

Moet ik dit nu wel of niet doen?

Loont het in jouw situatie om een Strategische Businessplan op te stellen? Waarschijnlijk wel, maar alleen jijzelf kan een antwoord geven op die vraag. Een goede eerste stap kan zijn, om je op te geven voor onze Training Strategische Business Planning.

Wat je tijdens de training leert, kan je toepassen op je eigen situatie, maar als interim financial kan je de kennis ook gebruiken om opdrachtgevers te adviseren. Zo sla je twee vliegen in één klap.

TRAINING STRATEGISCHE BUSINESS PLANNING

Gedurende de training worden de elementen van een succesvol businessplan besproken en kom je erachter hoe je de waarde van je onderneming kunt optimaliseren. Dit zorgt voor een onderscheidend vermogen en een verbetering van je concurrentiepositie.

De cursus is interactief van karakter. Er wordt een case behandeld, maar daarnaast is er volop ruimte om de stof te spiegelen aan de eigen situatie. De nadruk bij deze cursus ligt bij jouw profilering, merk en CV.

Meer informatie

OVER DE DOCENT

Barend van de Kraats heeft jarenlange ervaring met strategische business planning voor veel verschillende organisaties (o.a. via Baker Tilly). Daarnaast publiceert hij ook regelmatig over zijn vakgebied in onder ander Het Financieele Dagblad, Facto.nl en BiZZ.